Українська література
5-А, 5-В клас
Євген Гуцало. Оповідання "Лось". Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань
Ернест Хемінгуей
порівнював художній твір із айсбергом, льодовиком, одна сьома частина якого на
поверхні, а шість – заховані глибоко під водою. Кожен твір мистецтва
народжується з великого болю. Письменник спостерігає за світом, у якому живе,
але в серці своєму не погоджується з таким станом речей. Тому і творить своє
уявлення про краще. Що ж заховано за рядками оповідання «Лось»? Невже автор
просто переповів якусь історію задля цікавості? А можливо, він хотів щось
важливе сказати нам, читачам, застерегти нас від лихого?
Лось
Це
був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги
нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя.
Лось
був старий і бувалий самець.
Неквапно
попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати.. Ранньої весни вона
вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава, що в ній, прилігши,
лось міг сховатися до половини.
Намагався
поводитися обачно… сили поступово покидали його.
Він
поводився смирно.
Він
пробуватиме безперервно , доти, доки дихатиме.
Лось
виявився дужий і життєлюбний.
Анкета героїв твору
Герої
|
Хлопчики-підберезники
|
Дядько Шпичак
|
Портрет
|
обидва плечисті,
обидва з широкими, лагідними лицями і схожі один на одного так, як маленький
гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда
|
кругленький, як
підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими
халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі
змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими
спалахами
|
Характер
|
кмітливі, сміливі,
добрі, милосердні, справедливі, непідступні у захисті своїх гуманних
переконань
|
підлий, підступний,
жорстокий, несправедливий, жадібний, боягуз
|
Вчинки
|
кинулися рятувати
звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були
маленькі й слабосилі
|
дорослий, але сидів
і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього;
боячись покарання, хотів його позбавитися
|
Що
уособлюють
|
добро, милосердя,
справедливість
|
зло, шкоду,
безсердечність, боягузтво
|
-
Поясніть походження прізвища дядька Шпичака.
(Шпичка – різке, колюче
зауваження, уїдливе слово; жорстка
колючка на тілі деяких тварин,
голка)
- Чи
відповідає воно його внутрішній душевній природі?
-
Ким був дядько? ( Браконьєр – людина, що займається полюванням
в недозволених місцях або в
заборонений час)
СПІВЧУТТЯ́ - чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхсь переживань
МИЛОСЕ́РДЯ - добре,
співчутливе ставлення до кого-небудь; вияв
жалості; помилування.
Добро і зло у творі
Добро
|
Зло
|
Паспорт твору
Тема
|
Ідея
|
Жанр
|
-
Чи можна виправдати Шпичака за скоєний ним злочин? Чому?
-
Шпичак був рідним дядьком хлопчиків. Чи правильно вони вчинили? Що б зробили ви
на їх місці?
Заповніть таблиці «Добро
і зло у творі», «Паспорт твору».
Напишіть кінцівку
оповідання, уявивши, що …
Відповіді надсилайте на адресу shmatok26@gmail.com
Коментарі
Дописати коментар